Warning: is_readable(): open_basedir restriction in effect. File(/languages/nl_NL.mo) is not within the allowed path(s): (/sites/amorcantandi.nl/www/:/sites/amorcantandi.nl/www/:/sites/amorcantandi.nl/subdomains/:/sites/amorcantandi.nl/private/:/sites/amorcantandi.nl/logs/:/sites/amorcantandi.nl/backups/:/sites/amorcantandi.nl/lib/php_include/cacert.pem:/sites/amorcantandi.nl/tmp/:/tmp/) in /www/wp-includes/l10n.php on line 761 Historie – Amor Cantandi

Historie

9 oktober 2022

Heerlijk om weer een concert te kunnen geven na de Corona-onderbrekingen. Een concert getiteld  ‘In de aanloop naar Herman Finkers‘. Op het programma stonden werken van Nederlandse componisten, allemaal ouder dan Finkers – vandaar de titel.
Eerst zong het koor een aantal sacrale a capella werken, zoals bijvoorbeeld De nevel dekt ons (Verhulst), Denn wo dein Schatz ist (Vogel). Gevolgd door een aantal profane a capella werken, zoals Canamus amici (Badings) en Finnigan’s wake (ook Badings).
Daarna klonk er een sfeervol intermezzo van Andriessen (Kleine Suite) en vervolgens diende het koor de hoofdmaaltijd van de middag op, de Joris Mis van Herman Finkers.
Ina Klompmakers presenteerde het geheel. Aan de toetsen zat Cas Straatman en de fluit werd bespeeld door Cora van der Linde. Een bijzonder afwisselend programma waar alle deelnemers met veel plezier op terugkijken.

26 januari 2019

Een bijzonder programma dit keer onder de noemer ‘Noorderlicht’. Moderne werken die allen een associatie hebben met het Baltische en Scandinavische gebied. Landen waar het Noorderlicht gezien kan worden. Amor Cantandi beet a capella het spits af met ‘Taaveti Laulud’ (Psalmen van David) van de Estse componist Cyrillus Kreek. Daarna speelde het Ad Hoc Orkest ‘Fratres’ van Arvo Pärt, eveneens een Est van geboorte. Solist was Hans Rijkmans op viool. Pärt kwam nog een keer voorbij in de Sieben Magnificat Antiphonen voor a capella koor. Koor en orkest brachten daarna gezamenlijk ‘Pater Noster’ van de Let Pēteris Vasks en het Lux Aeterna van de Amerikaans/Deense componist Morten Lauridsen. Koor en orkest kijken terug op een bijzonder concert dat door het publiek werd gewaardeerd.

______________________________________________________________________________________________________________________

24 december 2019

Kerstnacht ging Amor Cantandi op herhaling in de Gorechtkerk in Haren (zie Johannespassion 14 april 2019), dit maal tijdens de Kerstnachtdienst. De dienst had als thema “Het verlangen blijft” en stond onder leiding van Ds. Y. Buurma. Dat Amor Cantandi in 1 jaar 2x werd uitgenodigd heeft alles te maken met deze voorganger (waarschijnlijk). Tot 2005 was ds. Buurma namelijk predikant van de Kloosterkerkgemeente in Ten Boer. De gezongen liederen waren grotendeels een herhaling van de Carolavond, en ook hier zong het publiek de Engelstalige liederen uit volle borst mee.

______________________________________________________________________________________________________________________

22 december 2019

En weer was de Kloosterkerk bomvol voor het jaarlijkse uurtje carols door Amor Cantandi. Op het repertoire stonden naast bekende carols zoals ’the Nativity Carol’ en ‘Away in a manger’ ook ‘Hodie Christus natus est’ van Jan Pietersz. Sweelinck en ‘Surroundings’ van Cristian Gentillini (een bewerking van de traditional ‘In dulci Jubilo’). Het publiek mocht bij verschillende liederen meezingen, en deed dat uit volle borst. Kees Steketee begeleidde op orgel en piano, en het geheel stond onder leiding van Luuk Tuinder.

______________________________________________________________________________________________________________________

14 april 2019

Middenin een serie van 3 uitvoeringen van Bach’s Johannes Passion, zong Amor Cantandi mee in de Gorechtkerk in Haren. Dit maal was het niet een zelfstandig concert, maar vormde de Johannes een onderdeel van een cantatedienst. Het orkest en samengesteld koor stegen boven zichzelf uit met diverse momenten waarbij de luisteraar diep geraakt werd. Solisten waren Gerben Houba (tenor/evangelist), Henk Timmerman (bas/Christus), Heleen Meijer (sopraan), Femke de Boer (alt) en Hans de Vries (bas).

De Johannes Passion werd ook opgevoerd in Beilen op 7 april j.l. en staat op Goede Vrijdag, 19 april, op de lessenaar in Vries. De Passies zijn een onderdeel van de stichting Muziek en Scholing, waaraan Amor Cantandi haar medewerking verleende.

______________________________________________________________________________________________________________________

26 januari 2019

Op deze avond vierde Amor Cantandi het 35-jarig jubileum onder de noemer ‘Oud en Nieuw’, samen met het projectorkest ‘Camerata Cruoninga’ uit Groningen. ‘Oud’ werd voor de pauze verklankt door de Cantate ‘Herr, wie du willst, so schicks met mir’, BWV 73, en de Mis in G-groot, BWV 236, beiden van Johann Sebastian Bach.  Gerben Houba (tenor) en Tiemo Wang (bariton) namen de solo partijen voor hun rekening.

‘Nieuw’ werd verklankt door de ‘Sunrise Mass’ van de Noors-Amerikaanse componist Ola Gjeilo (spreek uit als Yeilo).

Trix Pruim-Visser (tenor), Monique van der Veen (sopraan), Hilda van der Veen (alt) en Luuk Tuinder (dirigent) vierden allen hun 25-jarig jubileum.

______________________________________________________________________________________________________________________

24 december 2018

Kerstavond 2018 verleende Amor Cantandi haar medewerking aan de Kerstnachtdienst van de Protestantse Gemeente Olde- en Nijeberkoop in Friesland. De Bonifatiuskerk, een historische kerk in Romaanse bouwstijl, was tot de laatste plek gevuld met jong en oud. Echt kaarslicht vanaf de kroonluchters, Christmas Carols en traditionele Nederlandse kerstliederen gezongen door koor en gemeente zorgden voor een warm kerstgevoel. Kees Steketee begeleidde koor en gemeente vanaf het orgel.

______________________________________________________________________________________________________________________

23 december 2018

Een uurtje carols gezongen door koor en publiek tijdens Amors jaarlijkse Carolconcert op de zondagavond voor Kerst. Een bomvolle Kloosterkerk in Ten Boer was getuige van vele bekende carols, maar werd ook vergast op (en verrast door) Rachmaninov’s ‘Bogoroditse Djewo’ uit de Vespers, op. 37 (= Ave Maria), the negro spiritual ‘Watt’s cradle song’ en het ‘Lux aurumque’ van Eric Whitacre. De begeleiding was in handen van Kees Steketee, zowel op orgel als op piano.

________________________________________________________________________________________________________________________